چرا در زمان ماه گرفتگی باید نماز آیات خواند
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۰۱۸۵۹
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: قبل ار اسلام بسیاری از اقوام به هنگام خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی، طبل و دهل می کوبیدند، تا اژدهای غول پیکری که به گمان آنان درصدد بلعیدن ماه یا خورشید هستند، بترسانند. یهودیان به هنگام خسوف بر طبل می کوبیدند به تصور اینکه، ماه این صدا را می شنود و می ترسد و آشکار می گردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقت خواندن این نماز از زمان شروع ماه گرفتگی تا نقطه بازشدن ماهگرفتگی است؛ از زمانی که ماه گرفتگی شروع می شود تا زمانی که به نهایت می رسد، این نماز باید با نیت ادا خوانده شود؛ اما از هنگامی که ماه گرفتگی شروع به باز شدن می کند تا پایان ماه گرفتگی نماز آیات باید با نیت ما فی الذمه خوانده شود و پس از ماه گرفتگی باید با نیت قضا خوانده شود.
در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز وفات فرزندش ابراهیم، کسوف روی داد. مردم تصور کردند که گرفتگی خورشید در اثر وفات فرزند پیامبر است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای از بین بردن این افکار موهوم و خرافی بلافاصله جنازه فرزند خویش را رها کردند و در برابر مردم قرار گرفتند و پس از حمد و ثنای خداوند فرمودند:"ای مردم! ماه و خورشید دو آیت از آیات الهی هستند (نشانه ای از نشانه های قدرت و عظمت پروردگارند) بفرمان او جریان دارند و ا ز او اطاعت می کنند و برای مرگ یا حیات کسی کسوف روی نمی دهد. هرگاه خسوف و کسوف پدید می آید نماز بگذارید." آنگاه پیامبر به همراه مردم نماز آیات خواندند.( رساله نوین امام خمینی، ج1، ص109)
امام رضا (علیه السلام) در این باره می فرماید: " اقامه نماز توجه و اقرار به ربوبیت پروردگار است ..." (7)
قدر مسلم آن است که فلسفه نماز همان یاد خداست که بفرموده قرآن یاد خدا مایه اطمینان قلب هاست. (رعد، 28)
امام علی (علیه السلام) می فرماید: "نماز وسیله تقرب هر پرهیزگاری است به سوی خدا. " (تفسیر نمونه، ج 16 ص292)
امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: "هنگامی که مشکل مهمی برای علی (علیه السلام) پیش می آمد، حضرت به نماز برمی خواست و آنگاه این آیه را تلاوت می فرمود: و استعینوا بالصبر و الصلوة." (تفسیر نمونه، ج1، ص 219)
امام رضا (علیه السلام) در این باره می فرماید: " اقامه نماز توجه و اقرار به ربوبیت پروردگار است ..." (تفسیر نمونه، ج 16، ص294)
این روایات همه به این حقیقت اشاره دارند که نماز انسان را به قدرت لایزالی پیوند می دهد که همه مشکلات و سختی ها برای او سهل و آسان است. چنین احساسی موجب می شود که انسان در برابر حوادث و امور سهمناک، ترس و شکست و زبونی را از خود دور گرداند و با اتصال به قدرت لایزال الهی و اقرار به ربوبیت پروردگار، شکیبا و نیرومند گردد.
لذا اقامه نماز به هنگام خسوف و کسوف و ...، نشانة خضوع و خشوع انسان است در برابر عظمت پروردگار و هم درخواست و دریافت آرامش و اطمینان قلبی از درگاه رب جلیل است.
کیفیت نماز آیات
صورت اول خواندن نماز آیات : بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.
صورت دوم خواندن نماز آیات : بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسمالله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سورهاى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سورهاى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیهاى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
اقامه نماز به هنگام خسوف و کسوف و ...، نشانة خضوع و خشوع انسان است در برابر عظمت پروردگار و هم درخواست و دریافت آرامش و اطمینان قلبی از درگاه رب جلیل است.
صورت سوم خواندن نماز آیات : یکى از رکعت ها را به یکى از دو صورت و رکعت دیگر را به نحو دیگر بجا آورد.
صورت چهارم خواندن نماز آیات : سورهاى را که آیه اى از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل نماید، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدى اعاده نموده و یک سوره یا آیه اى از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
احکام نماز آیات در شرایط ماه گرفتگی
تمام افرادی که از ماه گرفتگی اطلاع پیدا کنند اگر در منطقهای باشند که آن ماه گرفتگی قابل رؤیت است، نماز آیات بر آنها واجب م یشود.
وقت خواندن این نماز از زمان شروع ماه گرفتگی تا نقطه بازشدن ماهگرفتگی است؛ از زمانی که ماه گرفتگی شروع می شود تا زمانی که به نهایت می رسد، این نماز باید با نیت ادا خوانده شود؛ اما از هنگامی که ماه گرفتگی شروع به باز شدن می کند تا پایان ماه گرفتگی نماز آیات باید با نیت ما فی الذمه خوانده شود و پس از ماه گرفتگی باید با نیت قضا خوانده شود. منابع:
سایت خبر آنلاین
خبرگزاری حوزه
خبرگزاری فارس
کتاب های احکام معیاری، احکام دو دقیقه ای، از واجبات چه می دانیم و نگاهی به فلسفه احکام، حجت الاسلام محمود اکبری
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سورهای قرآن در مشهد
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، دوره تربیت معلم تدبر سورهای قرآن ویژه آموزش به نوجوانان ۹ تا ۱۴ سال با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، سازمان دارالقرآن کشور و توسط مؤسسه قرآنی «راه بهشت» مشهد بهصورت حضوری برگزار میشود.
این دوره شامل سرفصلهای آموزش محتوای تدبر سورهای، روشهای ایدهپردازی تدبری، روش تدریس و فنون کلاسداری، مهارتها و فنون جذابسازی، بازی، مسابقه، خلاقیت، قصهگویی، مخاطبشناسی کودک و نوجوان، سیر و سرفصلهای آموزش قرآن است.
دریافت گواهینامه تخصصی پایان دوره استفاده از خدمات آموزشی پس از دوره معرفی به مراکز و مدارس متقاضی عضویت در باشگاه مربیان راه بهشـت و بهکارگیری در عرصههای آموزشی، پژوهشی و بهرهمندی از سایر تسهیلات ... از مزایای شرکت در این دوره است.
شرکتکنندگان در دوره باید حداقل ۱۸ سال تمام داشته باشند، ضمن اینکه شرایط تحصیلی از جمله طلبه پایه چهارم و بالاتر، دانشجوی رشتههای مرتبط با الهیات و قرآن کریم لحاظ شده است.
افرادی که معلم مدارس ابتدایی و متوسطه باشند یا گواهی مربیگری در زمینههای قرآنی، دینی و مذهبی و فرهنگی داشته باشند شامل این شرایط هستند، علاوه بر این نیز افراد دارای گواهی مربیگری در زمینههای کار با کودک و نوجوان، گواهی پایان دوره یکی از دورههای تدبر (حداقل یک سطح یا یک جزء) و یا رزومه مناسب و تجربه کافی در زمینههای قرآنی و یا کودک و نوجوان را داشته باشد میتوانند در این دوره شرکت کنند.
سرفصلهای کل دوره شامل ۳۰ سرفصل است که ۱۵ سرفصل آن بهصورت حضوری و ۱۵ سرفصل آن بهصورت مجازی و آفلاین ارائه میشود.
مباحث دوره بهطور کلی شامل بخشهای محتوایی، مهارتی و مبانی است که افراد باید در جلسات حضوری شرکت کنند، ضمن اینکه فیلمهای آموزشی بخش آفلاین، تا روز شروع دوره در ایتا برای افراد ثبتنام شده ارسال میشود.
متقاضیان شرکت در این دوره میتوانند از طریق لینک صفحه ثبتنام http://B۲n.ir/g۱۴۹۹۷ آیـدی ثبتنام در ایتا @Raahebehesht_mashhad اقدام کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شمارههای ۰۹۳۵۲۶۷۴۲۷۰ و ۰۹۰۲۲۹۷۴۲۷۰ تماس حاصل کنند.
زمان برگزاری دوره ویژه بانوان در روزهای ۱۹، ۲۰، ۲۶، ۲۷ اردیبهشت و برای آقایان در روزهای ۳، ۴، ۱۰، ۱۱ خرداد در محل مؤسسه قرآنی راه بهشت واقع در میدان توحید، خیابان سنایی ۱۱ پلاک ۱۰۰ تدارک دیده شده است.
انتهای پیام/